Over Tesla, elektrisch geleuter en diesel

Ted Sluymer Autokiosk

Tesla blijft voorlopig een hoofdstuk apart. Elon Musk had nooit van bijtelling gehoord, maar de vaderlandse overheid was zo geschoffeld om allerhande idiote voordelen te koppelen aan de elektrische Amerikaan dat Model S de best verkochte elektrische auto in Nederland werd. Een auto van minstens 80 mille en vaak ver daarboven. Begrijp me goed, logisch dat daar gebruik van wordt gemaakt, maar belachelijk dat het kon.

Nog een paar maanden en dan is het gebeurd met Tesla. Niet omdat de fabriek van dolle stier Musk op de fles gaat, maar omdat vanaf 2019 de bijtelling voor elektrische auto’s voor elke euro boven de 50K met 22 procent wordt afgestraft. Gelukkig toch nog iemand in Den Haag die het begrijpt.

Over de MetSubsidie Foutlander wil ik het niet hebben. Kostte de belastingbetaler een vermogen en maar weinig mensen waren tevreden over de auto. Wél over het gebrek aan enig logisch beleid als het om elektrische mobiliteit gaat. Vinden autofabrikanten natuurlijk prachtig, want willen eigenlijk alleen maar brandstofauto’s produceren. Bekend verdienmodel. Kan je van elektrische auto’s niet zeggen. Dat is ongeveer het tegenovergestelde.

Autofabrikanten zijn het dan ook op het punt van elektrische auto’s onderlings vrijwel nergens over eens. Zelfs de stekker waarmee moet worden geladen is een probleem. Nissan doet het anders dan Hyundai en Tesla heeft, hoe kan het anders, ook weer een andere stekker. Bovendien zijn Tesla’s zodanig via software afgericht dat ze alleen terechtkunnen bij de eigen Superchargers als ze snel willen laden. De snellaadstations van Fastned hebben hulpstukken, maar daarmee gaat het minder vlot. Tesla heeft de snellaadstations goed afgeschermd, je kunt er niet met andere merken terecht. Een tamelijk asociaal uitgangspunt van een firma die elektrische mobiliteit wil bevorderen. Vervelend ook als de club van Musk vroeg of laat wel de geest geeft, wat nog steeds wordt voorspeld door prominente economen.

Qua verkoop wordt er gespeeld met percentages. Dat is slim. Als je iemand een euro geeft en een week later weer een euro, dan krijgt die persoon 100 procent meer. Verkoop je 1000 auto’s en een jaar later 2000, dan zet je 100 procent meer om. Dat die 2000 een druppel op een gloeiende plaat zijn, mag niet hinderen. Maar belabberde info is het wel. Zo wordt ook verteld dat het met de verkoop van elektrische auto’s dus geweldig gaat. Geleuter, het gaat beroerd. Rond de 5 procent van de totale verkoop is elektrisch en dat wordt in 2019 minder.

De vraag is zelfs hoe lang het in 2018 goed blijft gaan, want van Tesla en Jaguar I-PACE kan de dealer ook niet leven. Van Nissan trouwens ook niet. De nieuwe LEAF heeft een batterijprobleem dat de verkoop niet zal bevorderen. Hyundai zegt groen te worden en met drie elektrische auto’s is er een bescheiden begin. Consumenten moeten er wél de buidel voor opentrekken, want een gewone IONIQ is heel wat voordeliger dan de elektrische versie. Met de KONA is dat ook zo. De Nexo is leuk (ook qua vormgeving, eindelijk), maar waterstof speelt nog geen enkele rol. Een Hyundai-dealer verdient zijn geld met brandstofauto’s.

Voorlopig lachen de autofabrikanten in hun vuistje. Veel beloven, weinig geven, doet een gek in vreugde leven. De overheid is de gek, de consument wacht af en koopt vervolgens een brandstofauto. En dat is logisch. De klappen komen straks uit andere hoek: het klimaat. De komende decennia wordt de aarde onvoorstelbaar warm. De klimaatvluchtelingen zullen de economie op de tocht zetten. Een groot deel schijnt met oude dieseltjes te komen. Moeten we wéér de regels bijstellen.

 

Je kunt je via onderstaande button opgeven voor de ANN nieuwsbrief. Na inschrijving kun je gratis een Nederlandstalig E-book over LinkedIn downloaden. Dit is de link: http://www.bit.ly/Inschrijven_ANN_Nieuwsbrief

Inschrijven Nieuwsbrief

Volg Auto Netwerk Nederland natuurlijk ook actief op LinkedIn, Facebook, Twitter, Google+, Pinterest en YouTube. Velen zijn je al voorgegaan. NB Stuur dit bericht zoveel mogelijk met behulp van de buttons onderaan dit website bericht door naar jouw relaties.

Er zijn 3 reacties op dit bericht

  1. Er is geen beleid in NL er is geen beleid in Europa hoe kan het dat een Mustang 5.0 GT Turbo in NL Eur 123.000 kost en in Belgie Eur 53.000. Is het wereldklimaat in Belgie anders dan in NL? Rij zelf een 18 jaar oude Saab Cabrio 9.3. op lpg tank voor Eur 59 de ltr en rijd 1 op 10 morgen lekker met de kleinkinderen naar de Efteling. Ik geloof in sprookjes. Fijne avond Ted en alle lezers.

  2. Weer een kortzichtig artikel dat geheel en alleen over de situatie op de Nederlandse markt gaat. De grootste fout die je kunt maken. Want e-auto’s zijn een modiale trend die de Europese autofabrikanten hebben gemist.

  3. @ Ruud Willemsen |BPM speelt hier een rol en in België niet. Europese regelgeving op autogebied werkt niet echt. Ik beschrijf de onzin in de Nederlandse situatie.
    @ Henk Meiborg | In ANN-columns heb ik het over de situatie in Nederland. ANN is het acroniem voor Auto Netwerk NEDERLAND namelijk. Korte opmerking over je tweede zin. E-auto’s een mondiale trend die Europese autofabrikanten hebben gemist? Ik zal je niet betichten van kortzichtigheid. Ik zal zeker niet zeggen dat zo’n opmerking de grootste fout is die je kunt maken. Laat ik volstaan met te zeggen dat de Europese autofabrikanten méér dan goed weten waar ze mee bezig zijn. En ook dat ze geen e-boot zullen missen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *